Vad händer i mitt huvud!!

Tror min hjärna är lite tokig just nu! Jag går omkring och förbereder allt jag ska säga eller skriva och då tänker jag engelska! Även om det är till Svenska Skattemyndigheten eller J:s tandläkare jag ska ringa! Har nog skrivit och ringt för mycket med engelsk talande personer! En annan sak jag märker är att jag börjat särskriva även på svenska! Blir galen på sådant, jag gör inte sådana fel! Svenska har varit och är mitt favorit ämne och jag gillar inte när folk skriver fel och så börjar jag med det själv! Skärpning!

 

Inga visningar i helgen, bara den som var nyss för en enskild familj. De ska räkna i helgen och återkommer på måndag. Man blir lite nervig av allt väntande kan jag lova.

 

T är i Bryssel och landar på Arlanda vid 21.20. Trist med ännu en fredag själv i Tv-soffan. Han säger att det är vår där! Låter skönt tycker jag.

 

Har länge tänkt skaffa mig en bärbar dator och har fastnat för Dell. J, som kan det mesta när det gäller datorer, säger att jag får mest för pengarna där. Men vilken färg ska jag ha? Den finns i många färger och de har så härliga namn; Lime Green, Orange, Bubblegum Pink, och Ruby Red alla med finish i mikrosiden. Eller en av de med mönster kanske? Vilken I-världs problem, eller hur!?

 

Ha en skön fredag allihop!

dell1

6 svar to “Vad händer i mitt huvud!!”

  1. annieverse Says:

    Särskrivning = urrrrrk! Jag kan acceptera det om det är svenskar som bott länge i engelsktalande länder, man blir ju lite miljöskadad, men när det är svenskar som bor i Sverige och gör det utan orsak (kanske för att det ser coolt ut, vad vet jag…), då går jag i spinn.

  2. Brysselkakan Says:

    Precis! Därför blir jag extra irriterad på mig själv när jag inser att jag gör fel!
    Vad ska det bli av det när jag inte ens flyttat ännu :-)
    Skärpning!

  3. Carina Says:

    Halloj!
    Får erkänna min okunskap; vad menas med särskrivning, exempel tack!
    Ang datorn tycker jag den limegröna är cool. Är särskrivning när man skriver lime-gröna istället för limegröna och i så fall använder man det mer i engelskan? känner mej helt lost på detta. Teach me!

    • Brysselkakan Says:

      Men Carina! Liten svenska lektion i särskrivning:
      Exempel från http://skrivihop.nu/
      Om en butik har hängt upp fina skyltar med texten ”SLUT REA” i sina skyltfönster, så betyder det att det inte är någon större idé att gå in dit eftersom realisationen är över. Hade det i stället stått ”SLUTREA” så kunde det däremot ha lönat sig att handla där.

      Hoppas du blev klokare!

  4. Carina Says:

    Aha nu hajjar jag, men menar Du att många skriver så….? Känner inte igen mej, får börja rannsaka mej själv och se hur jag skriver. Mitt problem är nog att jag tänker alldeles för lite på engelska, men har äntligen fått lite inspiration till att lära mej mer; nästa steg på kursen jag gick hos BaraVara är på engelska så nu försöker jag läsa mer och slå upp när jag inte förstår, kul! Japp, jag har blivit helt betagen i allt som har med personlig utveckling att göra och går gärna så många kurser som tiden och ekonomin tillåter :) Visst ska vi ses snart, hur ser det ut för dej i nästa vecka? Nu på torsdag åker jag till fjällen.

  5. Brysselkakan Says:

    Nej, det kanske inte är så många som särskriver men det förkommer och blir ju helt tokigt! På engelska är det särskrivet oftast och det är väl det jag märkt att jag hängt på nu när jag skiver så mycket mail och översättningar av betyg på engelska!

    Jag mailar dig privat!

Kommentera

