Teknikstrul = BLÄ!!!

Detta med internet och mobiltelefoni kan vara krångligt i Sverige men varmt välkomna till Belgien då! Här är det, om möjligt, ännu värre! Mobilabonnemang var i och för sig smidigt att få; vi beställde via internet och två dagar senare ringde det på vår port och där stod en kille med våra sim-kort! Allt funkade direkt. Trodde jag… så kom då första fakturan i fredags och jag har rätt bra koll på vad jag ringt och smsat då det inte är något alls i princip. Men fakturan var på 44,52 €!!! Loggade in på vår leverantörs hemsida och klickade mig djupare och djupare in. Inser att de två flamländska reklam sms jag fått varje dag sedan dag 1 kostar 17 €. Per styck! Men jag har ju inte bett om att få dem ens! Ringde dem, deras support finns som tur är på engelska. Väntade ca 40 min i telefonkö lyssnandes på en hemskt tråkig låt och blev sedan framkopplad och lyckades förklara för killen vad det gällde och han sa ”one moment” och så var den hemska låten där igen… 20 min till och kille kom tillbaka och förklarade att han väntade på att bli kopplad till rätt avdelning och så försvann han igen och låten kom tillbaka! 20 min till och kille meddelar att nu är det löst, jag måste betala denna faktura men de ska betala tillbaka på nästa.

Så till internet då. Vi beställde från belgiska Tele2 den 15 juli. Det hade ett bra pris men det som avgjorde var att de är det ända som har fri ned- och uppladdning. Så är det inte hos de andra. Vi blev lovade inkoppling den 15 augusti. Jaha, 15 augusti händer inget och idag mailade jag vår relocations firma för att be dem kolla vad som hänt, Tele2s support talar bara franska eller flamländska… Hon mailade tillbaka senare att det ska komma en tekniker från Belgacom, Belgiens motsvarighet till Telia, och koppla lite, hör och häpna, den 21 SEPTEMBER! Och efter det ska Tele2s tekniker hit… Ärligt så trodde jag J skulle lägga sig ner och dö eller ta första flyg till Sverige! Märkbart besviken mailar jag relocations firman igen och hon ringer mig en stund senare, då har hon ringt Tele2 igen och hotat lite med att vi kommer säga upp avtalet osv. Det hjälper så mycket att teknikern kommer den 8 september, någon gång mellan 8.30 och 17.30, istället och inom 24 timmar efter det ska allt vara klart! Ja, som ni förstår så tror jag inte det förrän det funkar… så vi fortsätter väl att surfa på vår stackars ovetande grannes superslöa oskyddade uppkoppling ett tag till!

Så gnäll inte, ni som bor i Sverige, när ni får vänta några dagar på internetuppkoppling, för där tar det inte 2 månader!!!

PS Tydligen är det inte slut här… fick nya sådana där dyra sms igen… ringde igen men vet inte om de fattar… ska gå in i en av deras butiker i morgon och försöka få en lösning på detta…. GRRRR!

Ett svar to “Teknikstrul = BLÄ!!!”

  1. annieverse Says:

    Huuuu vad jobbigt! Det där med SMS:en är ju helskumt. Hoppas det löser sig!
    I Tyskland fick vi vänta sex veckor på att få Internet installerat, för övrigt. Här i Indien gick det på 2 dagar. (Det fungerar till och med ibland, haha!)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: