Archive for 3 januari, 2010

Mycket trevligt!

03 januari 2010

Vi tänkte bara stanna en kort stund hos grannarna men blev kvar i tre (!!!) timmar. Mycket trevligt och nu känner vi några fler grannar och har också insett att det bor en svensk familj bara några dörrar från oss! Våra grannar håller på och renoverar sitt hus och man kan säga att de har mycket kvar men det kommer bli fantastiskt när det är klart. Just nu har de vardagsrum mm längst ner och köket på tredje våningen, lite opraktiskt men som tur är så har de hiss! Och nästa vecka ska det sättas i gång med kök där nere för de har äntligen fått bygglovet klart (kan bara föreställa mig hur mycket pappersstrul det måste vara med ett bygglov i detta land…).

Och skålen med det svenska godiset gjorde succé både hos stora och små!

Det finns bra saker oxå…

03 januari 2010

Kanske jag är lite gnällig ibland… gnäller över saker som sämre här i Belgien än i Sverige… MEN idag tänkte jag inte gnälla! Bara strö lovord! Vi bestämde oss för att köpa en vattenkokare, är man som vi van vid induktionshäll så går en vanlig glaskeramik häll väääldigt lååångsamt… Så en vattenkokare skulle ju kunna skynda på lite! Vill ha en som man kan välja temperaturen på (hatar kokhett te…) och fastnade för en från Philips.

Snygg & förhoppningsvis praktisk oxå!

Snygg & förhoppningsvis praktisk oxå!

Här i Belgien finns ett företag som heter Vanden Borre, de är lite som NetonNet, Elgiganten, ja, ni fattar nog! De har både butiker och internet shop. MEN en stor skillnad, från deras motsvarigheter i Sverige, är att de alltid har fri hemleverans till dörren, du väljer själv dag. De bär också upp inköpt vara om den är tung, tex när vi köpte vår frys. Du kan också välja att hämta i butik samma dag (om det är öppet). Och köper man tex en tv eller annat som man kanske ska byta ut, dvs slänga den gamla så ta de med den. Gratis! Måste också tillägga att det var rea på den!

Nu väntar jag på att vattenkokaren ska anlända på tisdag, har inte lyckats klura ut vilken tid dock men antingen är J eller jag hemma hur som helst!

Så här blev det! Det får duga tycker jag, eller??!!

03 januari 2010
Svenskt godis!

Svenskt godis!

Rea!

03 januari 2010

I går var det då rea-dags! T och jag tog en liten sväng till en mindre shopping-gata och gjorde några fynd; 4 skjortor och 2 tröjor till T och två koftor till mig. Ganska lugnt ändå ute i butikerna. När vi var klara köpte vi med oss pizza hem, gissa om alla på bussen såg hungriga ut efter ett tag med den ljuvliga doft som spred sig från vara pizza-kartonger!

Hann aldrig skriva igår, min dator var ”okuperad” av T hela dagen (och halva nattten) för han skulle bli klar med alla kvitto, formler och utvärderingar av vår ekonomi 2009. Det ser ut som ett bra år!

Jag tog också en sväng till IKEA, där var det liiite mer folk… men helt ok ändå. Och det var här jag kom på vad vi ska ha med till våra grannar i kväll! Köpte en fin glasskål som jag tänker fylla med svenskt godis: Ahlgrens bilar, Daim, Polly, Fiskar (söta och salta), kola- och hallon snören, rosa svampar och Sega råttor. Hoppas det blir uppskattat, det är i alla fall typiskt svenskt. När jag väl kom hem igen hade vi fått en mer officiell (och seriös) inbjudan till grannarna och det verkar helt plötsligt superseriöst… hoppas det duger med godis…

Inatt har det snöat här igen, cirka 4 cm och det är ett par minus ute med strålande sol från blå himmel. Ganska halt när jag gick nu på morgonen men jag satte mina broddar på skorna och knatade på! Riktigt skönt och absolut folktomt ute! Söndag och halt, dvs ingen vågar sig ut!

T:s sista lediga dag innan vardagen börjar för honom igen… här i Belgien är man inte ledigt vid Trettondagen heller. Men J är ledigt en vecka till så lite lugnt blir det ändå, i alla fall för J och mig!