Ett halvår!

Vaknade till en vit värld i morse och det snöade för fullt. Men fram mot 11 klarnade det upp och det har varit soligt och fint idag. Jag har just varit ute och gått i 2 timmar, T och J är och spelar snooker. De borde vara hemma snart igen och vi ska nog se någon film ikväll och äta lite ost, kex, goda korvar, parmaskinka och lite annat smått och gott!

Missade helt att det, i onsdags, var 6 månader sedan J och jag flyttade ner hit! T flyttade ju i maj, lite innan oss. Så det kanske är dags att reflektera lite över det senaste halvåret!

Vi trivs, faktiskt väldigt bra!
Vår lägenhet är underbar och vi trivs hemma, så bra att vi inte går ut och äter så ofta som vi kanske borde eller åker på utflykter…
Det är väldigt trevligt att bo i stan! Närhet till allt man behöver uppskattas mycket då jag ju inte har någon bil.
J har haft det tufft med skolan, inte på grund av språk eller kunskaper, men nu flyter det på bättre som tur är.
Saknar fortfarande svenska matbutiker… såg, på Tv:n, bilder från Maxi i veckan som var… ångestframkallande!!!
Blir ibland otroligt irriterad på att inte hitta det jag söker i butiker… utbudet ÄR sämre här, det är bara att finna sig i det!
Saker tar tid här; 6 månader att få igenom autogiro på mobilräkningar, 8 månader att få allt klart med barnbidrag osv.
Saknar att kunna dricka gott vatten direkt ur kranen, nu måste vi använda reningskannor.
Saknar våra söner…
Saknar vissa vänner… MEN jag har också hittat nya underbara vänner som jag trivs med!
Det känns som vi landat men ändå som vi fortfarande utforskar vår nya hemstad. Det har varit en lite större omställning för oss alla än vad jag nog räknat med… vi har en stor vana vid att flytta men inte utomlands innan.

Ingen av oss ångrar vårt beslut nu med facit i hand och jag tror att vi inte skulle bli allt för upprörda om det blir ett nytt land efter tiden här i Bryssel men Sverige vore också uppskattat!

2 svar to “Ett halvår!”

  1. jaglovisa Says:

    Ja bra svenska matbutiker är guld värt … Särskilt Maxibutiker – spanar alltid in dem om jag åker till en ny stad där de finns, arbetsskada då jag jobbat helger och extra på en i 10 år …
    Jag skulle gärna lämna Sv. för en utlandsvistelse under en längre tid. Tror det är nyttigt och otroligt lärorikt – det låter så på dig också när du sammanfattar.
    Hoppas ni får en mysig filmkväll! Här är det 20 minus och mys i soffan är det enda som hjälper mot det. ;)

    • Brysselkakan Says:

      Ja, lärorikt är det och vi uppskattar saker som vi tidigare tog för givet, sånt som inte finns här i Bryssel! Jag tror att alla mår bra av att flytta runt lite, om det sedan är inom Sverige eller utomlands spelar nog ingen roll, man ser på saker med andra ögon. Sedan att leva som ”invandrare” är en upplevelse bara det!

Kommentera

