Archive for 5 april, 2013

Fluffigt och rosa

05 april 2013

Idag bakade J och jag maränger.
Rosa maränger såklart! Och nu ska vi bara vänta väldigt länge innan de är torra och vi får smaka…

baka1

baka2

baka3

baka4

019

baka5

baka6

Inte denna gången

05 april 2013

Det här med att handla lokalt.
Jag tycker väl i stort att man ska göra det så ofta man kan och det funkar.
För annars lär de butikerna ju dö ut och försvinna.

Men ibland är det svårt att motivera…
Idag skulle jag köpa två saker, via en Internetbutik skulle de kosta 227 kr inklusive frakt.
Så kollade jag pris i lokal butik och höll på att få hicka…
454 kr!!!

I alla fall har jag svårt att motivera varför jag skulle betala det dubbla bara för att gynna en lokalbutik.
Så jag klickade hem dem istället.

Förändringar

05 april 2013

Att livet hela tiden skulle vara likadant vore väl rätt trist. Och om det är något T och jag lärt oss genom åren är väl att förändringar kommer hela tiden och eftersom vi är en familj som oftast bestämmer oss fort så går ju också förändringarna fort. Kort tid från tanke till handling när vi väl bestämt oss!

Och de senaste åren har vi gått igenom flera stora förändringar: Flytten till Bryssel som vi hade 24 timmar på oss att säga ja eller nej till. Sälja huset jag ritat och inrett och som vi lagt många timmar på. A och V som fick flytta hemifrån då de inte ville flytta med till Bryssel. Och så flytten hem igen för sex månader sedan. Köpa hus.

Denna gången är det J som står för förändringen. Efter att studerat lite drygt en termin på Stockholms universitet har han hoppat av. Deras distansutbildning på kandidatprogrammet i matematik fungerar inte, rent ut sagt så är den urdålig med på tok för lite stöd för distanselever. Vad gör man då när man vill studera matematik och enbart just det? Och inte vill lägga tid och energi på att pendla flera timmar varje dag?

För J:s del har han löst det så att han byter studieort och det blir Växjö. Efter lite mailande fram och tillbaka så kan han byta nu mitt under terminen och fram tills han flyttat ner på läser han på distans. Hur löser man då boende med kort varsel? Tanken var att J skulle bo hos sin bror A som ju lämpligtvis bor i just Växjö. A bor i ett privat hyreshus och där har han en stor tvåa på vinden. I samma hus finns en liten etta i källaren och A frågade sin hyresvärd angående den men tyvärr så var den inte ledigt nu men J kunde få stå i kö. Två dagar senare ringer hyresvärden och tjejen som bodde i ettan hade sagt upp den! Så från 1 maj har J egen bostad i samma hus som sin bror! Och två av våra söner är tillbaka i staden vi lämnade 2003, då hade vi bott där i åtta år.

Det känns lite märkligt att efter att haft barn hemma i nästan 25 år ska T och jag nu bo själva igen, sist det begav sig var vi 19 och 20! Stor omställning för både oss och J men jag är övertygad om att det kommer bli hur bra som helst!

Men visst kommer jag sakna min yngste son. Våra kluriga samtal och hans enorma kunskap om så mycket. Allt gott han bakar men själv nästan aldrig äter. Hans hjälpsamhet, diskmaskinen tömmer tex sig själv här hos oss och det lär den sluta med nu. Och även om han spenderar mycket tid bakom stängd dörr så hör jag ljud från hans rum: TV-serier han ser på, stolen som knarrar och ibland hans skratt när något kul händer på skärmen. Någon att äta frukost och lunch med.

Det kommer bli tomt.