Smygläsare

Vi som bloggar eller lägger ut bilder på Instagram har alla stött på dem.
Smygläsarna.
De som läser och kikar men aldrig lämnar avtryck, aldrig skriver en rad och aldrig ”gillar”.
Inget ont i det, inte alls. Men för mig är det lite märkligt.
Lite som att stå utanför någons hus och kika på världen som pågår innanför de upplysta fönstren.
Bara kika lite, inte delta.

På bloggen kan jag inte göra något åt detta och det är OK.
På Instragram har jag valt att vara en privat användare, det vill säga man måste fråga om man får följa mig. Varje sådan förfrågan tänks igenom av mig, blir man sedan godkänd så har jag lite koll på den personen och verkar det vara just bara en smygläsare så är risken rätt stor att jag tar bort den personens rätt att följa mig.

Har väl varit inne på detta ämnet förr. Det är väldigt mycket en envägs kommunikation att blogga. Alla som läser vet mycket om mig men jag vet så lite om er som läser.
Har nog accepterat detta numera men önskar fortfarande att fler ville lämna avtryck och blir lika glad när ni gör det!

20 svar to “Smygläsare”

  1. Annika Says:

    Spöken ja…Jag vet. Det är så trist. Jag förstår inte vitsen heller. Varför följa ngn och aldrig ge avtryck?
    Jag har många följare på IG, men får vara glad om jag får x-antal likes. Sen finns det sådana som har flera tusen följare och kanske får så lite som 80 likes. SÅ skumt. Det är lite irriterande med spökena, men jag antar att ALLA har dem. Ibland plockar jag bort folk som aldrig säger pip, gör det lite pö om pö. Dvs, jag slutar följa dem.
    Japp, så sant, när man bloggar är det verkligen ofta envägskommunikation. Får ganska många kommentarer, men det är är ändå bara en pust mot de som verkligen läser. Har funderat en del på det där också…
    Bäst är att aldrig skriva för privat, Aldrig.

    • Brysselkakan Says:

      Ja, vi lär aldrig bli kloka på detta! Och att vara privat är självklart men vad gränsen går är i bland svårt. Jag är nog något mer öppen på Insta just för att jag är privat användare där och kan hålla mer koll på vilka som läser.

  2. Cicki Says:

    Fast, är det så märkligt egentligen? Vissa tycker om att uttrycka sig, berätta om saker, synas och höras – andra tycker om att iaktta, lyssna och läsa information. Så är det väl på alla arenor där vi träffar andra människor – oavsett media…
    Dessa ni kallar smygläsare/spöken…de finns där runt omkring oss hela tiden men de har kanske inte behov av, eller mod nog att uttrycka sig.
    Så tycker jag…

  3. Asa Says:

    Hej!!!!

  4. marie Says:

    Hej!
    Jag heter Marie och bor i Göteborg! Har följt dig sedan du bodde i Bryssel! Kände väl då att de som kommenterade var utlandssvenskar och att jag inte hade så mycket att bidra med :) Så det blev en vana att bara titta in och inte kommentera.
    Nu läser jag såklart för att se hur det går för dig och så får jag en del fina heminredningstips!
    Varm kram
    Marie

    • Brysselkakan Says:

      Hej Marie!
      Blir så glad när nya läsare, nåja kanske inte så ny då, ger sig till känna!
      Mer sånt! Så välkommen hit även om du redan hängt här ett tag.
      Och tack för fina ord!

  5. Ginger Says:

    Hej, har läst din blogg länge nu, kommenterat några gånger men självklart alltför sällan med tanke på att jag läser dig varje dag.
    Jag, Ginger, är alltså svenska, gift och bosatt i Genève sedan 40 år.
    Lovar att jag ska aktivera mig mer och försöka kommentera oftare eftersom jag tycker bra om dina texter och tankar
    Kram
    Ginger

  6. Sofia Says:

    Confession time! Jag har läst din blog i ett par år men nog aldrig kommenterat…JAg följer dig också på Instagram (och du mig). Jag läser en handfull bloggar varje dag, dom flesta om utlandssvenskar, eftersom jag också är en sådan. Men jag kommenterar nästan aldrig, och har fått för mig att det är för att jag inte har tid. Och så är det nog ibland när man jobbar heltid och sen ska fixa hemma med barn och man. Men jag ska försöka bli bättre, jag lovar :-)

    Sofia i Aberdeenshire

    • Brysselkakan Says:

      Har funderat lite på ve du var när du ville ha tillgång till mitt Instagram! Så det var härifrån du kom!
      Tid är väl alltid en bristvara, även hos mig ibland trots att jag inte har ett vanligt jobb.
      Välkommen hit känns lite knasigt då du ju funnits här flera år men du fattar!

  7. Karin Says:

    Jag läser också varje dag men har inte kommenterat på länge. Fast vi har ju i alla fall träffats flera gånger när vi båda bodde i Bryssel så särskilt mystisk är jag ju inte.

    Hoppas ni får en fin jul! Snart bär det av hem till Sverige för oss. Besök bara dock.

    • Brysselkakan Says:

      Hej Karin!
      Tänkte på dig förra veckan faktiskt och funderade på hur du har det i London. Tror jag ska maila dig en dag framöver. Kan ibland sakna vissa stunder i Bryssel och då är du en av dem faktiskt.
      Hoppas ni får en fin jul i Sverige!

  8. Stella Says:

    Hej! Apropå att ha tid. Jag arbetar inte längre men tycker jag har fullt upp att göra ändå. Läser din blogg som avkoppling o inspiration, med någon enstaka kommentar då och då. Tycker det är märkligt hur mycket jag hann med när jag jobbade heltid ((stressigt o krävande jobb men roligt o med härliga kollegor), hushåll, lite umgängesliv osv. Å andra sidan har jag nu t ex tid att sträckläsa böcker, vilken njutning! Kram. Stella i Italien

  9. Christina Says:

    Tänker mig att för en del är bloggläsandet som tv-tittande, som en serie man följer, och den interagerar man ju inte med :-) Vet också att jag själv kommenterar mer på en del bloggar än på andra, egentligen oberoende av vilken blogg jag gillar bäst. En del skribenter inbjuder på något sätt till kommentarer medan andras inlägg känns mer ”färdiga”. Vet inte riktigt varför.
    Läser jag på paddan kommenterar jag sällan eftersom jag avskyr att skriva på den. Varje ord blir felstavat minst två gånger för att jag inte fungerar ihop med paddans ”tangenter”….och då är det pest att skriva.

    • Brysselkakan Says:

      Intressanta tankar! Ska verkligen fundera på det där med att bjuda in till kommentarer.
      Det där med att kommentera från paddan känner jag igen, samma för mig från mobilen, bara bökigt!
      Välkommen hit också!

  10. Stella Says:

    Sofias kommentar ovan fick mig att tänka till. Huvuddelen av de bloggar jag läser är nämligen skrivna av bloggare som bor i Sverige! Har aldrig funderat på anledningen tidigare men nu vet jag: genom bloggarna har jag fått chansen att följa vardagslivet i dagens Sverige, hur man tänker o resonerar och uttrycker sig (språket förändras ju hela tiden), nya matvanor, tips om intressanta böcker, shopping och restauranger m.m. Senaste året har jag letat upp några skånebloggare just för att få praktiska tips. Alla ”mina” bloggare är kvinnor, flera av dem fina fotografer. Genom er, kloka och roliga kvinnor, har jag breddat min kontaktyta med S verige och det är fantastiskt roligt o intressant! Stella i Italien

    • Brysselkakan Says:

      Läser en hel del utlandsbloggar jag med, väldigt många faktiskt. En del är vänner från tiden i Bryssel och andra har blivit bloggvänner pga av min blogg. Det ena leder till det andra.
      Kan tänka mig att bloggar är en bra kontakt med Sverige när man inte är där så ofta, bra sätt att hålla sig uppdaterad och lite så var det nog för mig också men n u var vi ju bara iväg i 3,5 år!

Kommentera

