Väl värda att frysa lite för

Igår åkte jag över bron till second handbutiken, stod i kö i 30 minuter och frös rejält. Stället ligger precis vid vattnet och det blåser alltid där…

Väl inne hittar jag inget, flera fina saker som jag inte hinner få tag i för andra var före.
Går ut och tvärstannar vid det ena fönstret. Helt paff för där hänger tre saker som jag inte fattar att jag inte såg under de 30 minuterna jag stod där och ännu mer förvånad att ingen köpt före mig. Snabbt in igen, betalar 250 kr och nu är de mina! Svärmor har flera, de finns i nyproduktion men dessa är gamla och originalförpackningen följde med. Om prislapparna stämmer kostade de 9 kr/styck en gång i tiden, vilket känns orimligt lågt, och idag ligger nypriset på cirka 1000 kr för tre.

002

003

006

IMG_8757

Idag är det Iittala som gör dem och de heter Ateenan Aamu men tror att de äldre gjordes av Nuutajärvi Notsjö på 60-talet, design Kaj Franck.

I helgen ska T få fixa krokar så jag kan hänga upp dem.
Och jag är glad att jag stod där och frös och att ingen annan såg dem innan mig!

10 svar to “Väl värda att frysa lite för”

  1. Asa Says:

    Varför har vi inte en sadan affär?? Avundsjuk!

    • Brysselkakan Says:

      Du får vara avis!
      Men har inte Tyskland någon second hand-kultur? De jag fyndar på är kyrkor eller ideell verksamhet dit folk kör sånt de inte vill ha, där kan man som sagt fynda!

  2. Asa Says:

    Jo, det finns i manga städer. Just Trier är lite daligt dock. Hos äldste sonen i Mainz är utbudet ganska bra, men där är jag ju inte varje dag liksom..

  3. karin Sjögren Says:

    Grattis! jag tror dock inte att priset stämmer. Jag köpte mina i Kristianstad på 60- talet och jag minns att jag tyckte att de var dyra, men älskade dom från första stund så jag köpte dom.
    Så min mor har aldrig ägt dom.

    • Brysselkakan Says:

      Se där! Jag hade fel där! Fick väl för mig att de alltid hängt där i rundeln i ert vardagsrum. Och priset 9 kr kändes lågt så du har säkert rätt!
      Är så glad över mitt fynd!

  4. Annika Says:

    ÅH wow!! Vilket otroligt FYND!!! Du är grym med det du hittar på second hand. Men du vet precis var du ska leta, och när du ska vara där. Hatten av!!

  5. Lotta Gunnarsson Says:

    Grattis, vilket fynd. Dom är super fina.

Kommentera

