Men jag har i alla fall nästan full tank

Foto 2015-01-21 12 09 57

Ser ni den där ilsket röda symbolen som ser ut om ett batteri?
Den ska inte lysa när man kör sin bil, så ni vet.
För gör den det betyder det att generatorn inte laddar batteriet och det går bara att köra tills batteriet är slut, vilket inte är så himla långt.

Hur jag vet detta?
Jo, min sån lampa började blinka lite när jag for till Eskilstuna i morse. Ringde T direkt, han kan ju sånt här, och han säger att så länge den bara blinkar lite så laddar det lite. Men börjar den lysa hela tiden går det inte att köra så länge…
Så jag bestämmer mig att köra hem direkt när jag var klar på sjukhuset. Först blinkar den bara lite för att, lagom till jag är på motorvägen, börja lysa ilsket hela tiden…

Så vad gör man? Jo, man stänger av ALLT som drar el som inte behövs: rumpvärme, laddaren till mobilen och kör med vindrutetorkare så lite som möjligt vilket inte var lätt med det jäkla slasket som var på vägen.

Sedan håller man tummarna och mumlar till och från ”snälla lilla bil låt mig komma ända hem”.
Och det gjorde jag!

Nu får T kika på detta och jag håller mig hemma.

De där två andra som lyser gult gör det lite till och från och inget som verkar påverka någonting!

4 svar to “Men jag har i alla fall nästan full tank”

  1. Annika Says:

    FY vad jag hatar sånt. Jag får panik då ngn lampa börjar lysa, eller blinka, i bilen. Hemskt.
    GLAD att du kom hem utan att bilden pajade på vägen. Behöver ni ett nytt batteri nu då? Trist.

    • Brysselkakan Says:

      Bilar ska bara starta och gå, inget strul.
      Jag är också glad att jag kom hem kan jag meddela!
      Troligtvis är det inte batteriet utan generatorn det är fel på. Ja, ja…

  2. diddela Says:

    Blinkande lampor i bilen låter farligt. skönt att du kom hem utan problem. Här vräker snön ner och det är vinter igen. Jag vill ha vår!

    Kram Linda

    • Brysselkakan Says:

      Vräker ner här med… HATAR snö. Bilen… Nu står den på verkstaden och det blir inte billigt att lösa ut den… Men T har inte tid och visserligen kunskapen men vi har ju inte garage så denna gången fick det bli så här.

Kommentera

