Vikta skjortor och världen är bra liten ibland

I fredags var det loppisdax. Alltså att sälja saker på loppis.
Mulen dag, blåst och innan jag var hemma igen hade jag stått och frusit i många timmar.
Kul men så kallt. Grannen A och jag frös.

Foto 2015-05-15 11 06 34

Det roligaste var att jag sålde massor av yngste sonens gamla skjortor!
För de kom i grupper om två, tre personer, de unga killarna som flytt från Somalia och bor på flyktingförläggningen här i stan. Och som min granne A sa:
– Nu har du ekiperat halva stället!
Hade vikt de sådär tjugo skjortorna snyggt. Lagt dem i en back.
Folk som kikade på dem drog upp dem, tittade och slängde bara dem på hög.
Ja, ja bara att vika dem igen.
Men de här killarna! De tog upp en skjorta, frågade om de fick prova, knäppte upp knappar, provade, knäppte alla knappar, vek fint och la tillbaka. Tog upp en ny och samma sak igen.
Så snälla och ordentliga!
Att de inte talade svenska och knagglig engelska gjorde inget, vi förstod varandra ändå.
Så gick de för att en stund senare komma tillbaka med flera vänner och jag tror jag sålde minst tio skjortor totalt.

Väl hemma igen stod jag länge under hett vatten i duschen för att tina upp. Trött, helt mosig i skallen efter frusit i blåsten men bara att bita ihop för jag hade en visning av lägenheten inbokad.
Ett par från Gotland som ska flytta till fastlandet.
Vi står där och pratar lite, hon säger att hon måste bo vid vatten fast hon mest bott i de småländska skogarna och eftersom både T och jag är från Småland frågar jag var och det visar sig att hon bott och jobbat i precis de trakter mina svärföräldrar bor! Hon visste vilka de är, vem som är min farbror, kände flera av mina svärföräldrars vänner och vi insåg att vi nog setts innan för hon jobbade ovanför det fik jag jobbade på i början av 90-talet och hon har troligtvis köpt fikabröd av mig!
Ibland är världen väldigt liten!

Kommentera

