Med flaggan i topp

sveriges-flagga

Sveriges nationaldag.
En dag jag inte riktigt vet hur man firar och det beror väl på att vi inte har någon tradition som sträcker sig hundratals år bakåt i tiden förknippad men 6 juni.
Och kanske också att vi inte har varit i krig på massor av år och den där känslan för hemlandet, som nog infinner sig mer hos länder som var med i tex andra världskriget, inte finns. Minns nationaldagarna i Bryssel, det kan man kalla folkfest!

På tal om flaggor och sånt. I torsdags, på min PW på eftermiddagen, gick jag nästan in i en man när jag svängde vid en hög häck. I hans ena hand hade han en liten flagga.
– Vilket land är det här?, sa han och höll fram flaggan.
– Norge, sa jag.
– Och vad hände för 110 år sedan?
– Norge blev väl självständigt?, sa jag.
– Rätt, sa han och så gick vi vidare åt varsitt håll.

Vad jag skrivit om Belgiens nationaldag kan du läsa här, här, här och här.

2 svar to “Med flaggan i topp”

  1. Asa Says:

    Har du sett Tiffany Perssons nationaldagskommentar? Jag som skaning kann ju tycka att denna ”sa här skulle det va om inte Stockholms blodbad gatt at helvete” viftande med en skansk flagga är ganska rolig. Men det är ju jag det!

Kommentera

