Pizza – på begäran

IMG_9455 - kopia

La den här bilden på vår hembakta pizza på mitt Instagram och @hemkjaerehem undrade hur jag gör så här kommer det!

Pizza 4 till 5 personer
Rör ihop:
38 g jäst
2,25 dl ljummet vatten
Ca 4 msk olivolja
0,75 tsk salt
Blanda i:
6,75 dl vetemjöl
Jäs allt i 30 minuter.

Värm ugnen så varmt det går, jag har ett läge på min som heter Pizza och det kombinerar varmluft och över/undervärme och har 275 grader. Jag har också en klinkerplatta jag lägger i ugnen som pizzan sedan bakas på (med bakplåtspapper mellan). Medan degen jäser skivar du mozzarellan, köp den som är på rulle för den är inte så blöt. Skiva även tomat om du vill ha det på. Ta fram skinkan så blir det lättare att hantera senare.

Kavla tunna bottnar. Toppa med krossad tomat, enligt mig är det bara Mutti som duger. Grädda i 3-6 minuter beroende på hur varm ugn du kan få. Det ska inte bli färg på degen utan bara torka till lite liksom.

Ta ut och gör om på alla pizzor som ska ätas.
Lägg på den skivade mozzarellan, tomater om du vill ha (min man vill ha lite extra peppar och pizzakrydda på med) och grädda i några minuter, passa lite för mozzarella bränns lätt.
Ta ut ur ugnen och lägg skivad Parma- eller Prosciutto crudo-skinka på.
Ät!

 

2 svar to “Pizza – på begäran”

  1. Anna Says:

    Tusen tack för receptet, blir nog rill nästa helg om jag känner mig själv rätt! Har ingen sten m varm plår får duga så länge 😃

    Klem Anna

    • Brysselkakan Says:

      Varsågod! Och lycka till nästa helg då. Kolla med en kakelbutik, de kan ha udda plattor att köpa/få. Funkar med både kakel eller klinkers.
      Och välkommen hit!

Kommentera

