Vilken sorts ”rensare” är du?

Gårdagens inlägg gav en kommentar som jag gått och funderat lite på under min PW idag. Förresten en PW som gick med broddar och på snö… Jo, det snöade inatt igen…

Nåväl, det var Lena som skrev följande:
Vilken sorts ”rensare” är du? En onostalgisk rensare som kan slänga det mesta eller blir du lite nostalgisk och har svårt att slänga? Jag är (tyvärr ibland) helt onostalgisk och tycker att det mesta kan hivas iväg som man inte använder. När vi flyttade från Franskriket hade vi tre kartonger med köksgrejer som vi inte packade upp under hela tiden i Frankrike och dom hade jag utan pardon bara kunnat slänga innan vi flyttade åter till Sverige utan att ens titta in dom.

Så vilken är jag? Tror jag är rätt onostalgisk överlag, vare sig det är prylar eller minnen. Har inte sparat så värst mycket från när barnen var små, vilket jag i och för sig ibland kan ångra, men där och då kändes beslutet att slänga bra och den känslan får man väl gå på i det läget. Så jag slänger eller lämnar till second hand rätt mycket. Köper ju också rätt mycket second hand så vet sjutton om det minskar med saker om man tänker så.

Sedan finns det givetvis saker jag spar på av nostalgi också. Igår till exempel hittade jag en text vår yngste son skrivit i årskurs sex, nio sidor uppsats och den åkte ner i lådan igen. Inte så mycket för texten utan för sättet att skriva var så mycket han. Hittade en hel hög av de där små fotona från skolfotograferingarna och de fick också stanna kvar.

Och det är nog saker med minnen kring jag i så fall spar, prylar, likt Lenas kökssaker, skulle jag också kunna hiva iväg lätt som en plätt!

Vilken typ är du då? Vad spar du och vad slänger du?
Diskutera gärna i små grupper! Nä. skämtar bara men skriv gärna här!

6 svar to “Vilken sorts ”rensare” är du?”

  1. Lena Says:

    Ååå va roligt att du skriver ett inlägg på min kommentar! Som jag skrev så är jag inte så särskilt fäst vid prylar o grejer men har också samma tendens som dig att ibland vara lite snabb att slänga gamla teckningar o grejer barnen har gjort vilket dom ibland kommenterar. Men spar också sånt jag tycker är speciellt som dom gjort eller skrivit. Men till syvende å sist är det bara saker…

    • Brysselkakan Says:

      Ja, så blev det!
      Fast mina barn verkar inte bry sig, det är nog mer jag som ångrar mig. Men vi har lite kvar och det får räcka. Man kan ju inte spara allt, då får man ju inte plats till slut.

  2. karin Sjögren Says:

    Jag är nog både och, T:s och L:s saker från de var små sparade jag knappast alls efter det att de själva inte brydde sig. Sparar mest tyger, garner, trådar som jag tror kommer till användning någon gång.

  3. Annika Says:

    Jag är nog tyvärr lite mer nostalgiskt lagd. Skulle önska att jag inte var det.
    Men…
    Det gäller även vid utrensning av skåp och lådor. Borde vara strängare där :-)
    PS, idag var det SVÅRT att kommentera här. Det brukar det inte vara…

Kommentera

