Det finns ju bra saker här också

Det finns väl stunder då jag gnäller över Sverige och pratar mycket om hur jag saknar Bryssel. Och saknar gör jag! Visst var det inte bara en dans på rosor att bo där och det livet hade också sina baksidor. Men i alla fall finns det saker som jag uppskattar här!

Ta i torsdags till exempel; var inne i stan (jo, vi som bor på ön säger så när vi åker över bron och på fem minuter är inne i Strängnäs). Solen sken och jag kikade runt lite i butikerna. Inne på Hemtex hade hon som äger butiken plötsligt hår igen. Hon har gått med mössa eller scarfs runt huvudet ett tag och givetvis på grund av cancerbehandling. Eftersom vi är ensamma i butiken börjar jag prata med henne, kommenterar att hon fått sitt fina hår tillbaka och vi samtalar om vård, hormoner och kvinnoproblem en lång stund.

Går vidare till den hobby- och pysselbutik som finns här i stan. Tänkte kolla om de har några mindre fluffiga påskfjädrar då jag inte hittar de jag hade i Bryssel. Och det hade de, faktisk samma märke som jag köpte i Bryssel och jag inser att företaget de kommer ifrån är Belgiskt! Så börjar vi prata om det, hon har varit i Bryssel och ska kanske dit i sommar och jag tipsar om saker och vi talar om att bo utomlands och sånt.

Och de här spontana samtalen var en sak jag verkligen saknade under åren i Bryssel, de var ju omöjliga då jag inte talade språket och även om jag under de åren lärt mig mer än jag gjorde hade nog det inte ändå räckt för att kunna samtala så här.

Så visst finns det fina fördelar med att bo här! Men ibland kan jag också drabbas av känslor jag känt tidigare.

Kommentera

