Fredagskväll

Det är väl aldrig kul när T är iväg men fredagskvällar och bortrest man är nog det tristaste av allt…
Fast gårdagens kväll bjöd på oväntade äventyr.
Fick bege mig ner i källaren och leka elektriker när  en huvudsäkring gick hos hyresgästerna. Och nästa gick direkt när jag bytte…
Lite om och men, samtal till T, som inte svarade, annat samtal med V och världens bästa elektriker som svarade en fredagskväll så löste vi det och på måndag kommer elektrikern hit för att kolla vad som kan utlöst det hela.

Ikväll, om än sent, kommer T hem igen. Innan dess ska jag hinna på två loppisar och måla en styck dörr tänkte jag.
Vad ska du hitta på idag då?

4 svar to “Fredagskväll”

  1. Stella Says:

    Det får bli en dagen-efterkommentar. Jag är så nöjd med mig själv. Jag hade nämligen samlat ihop sju (!!) batteridrivna klockor som slutat fungera och kom ihåg att ta Med dem till stan, där jag överlämnade dem till en urmakare som raskt bytte batteri i fyra stycken. Tre behöll han för undersökning och diagnos. Han kan nämligen reparera klockor, inte bara byta batterier. Så skönt att ha fått detta gjort, för jag har glömt ta med mig klockorna i ett par veckors tid. Nu kan jag fira weekend! Fast vi har blivit lovade regn, rusk och fallande temperatur, tyvärr. Får väl tända brasan i kväll… Stella i Italien

    • Brysselkakan Says:

      Fast jag publicerade detta idag så du är inte alls dagen-efter.
      Man kan bli hopplöst trött på sig själv med sådana där saker som hela tiden glöms… Attans vad skönt det är när de blir av.
      Blåsigt och grått här idag och jag fryser.

  2. Monica Says:

    Hej varit med om samma när vi passade ett hem kan man säga och ägarna var i annat land. Plötsligt slocknade ljuset och jag ringde en fastighetsskötare för det var en sådan där ”svitsch”-säkring, slå på den sa han och det slog ut en eldsflamma, gör det igen sa han då men klok som jag är gjorde jag inte det. Utan slog av strömmen i det rummet. Felet var hos spotlights i taket, trådar hade brunnit av och därför gick säkringen, och elektrikerna som kom sen sa att det var tur att jag var så klok, annars hade det kunnat börja brinna. Och de hade rätt mycket sjå att lokalisera varför det var som det var, om det var felmonterat eller vad från början. Allt löste sig i alla fall och det blev aldrig så igen.
    Så bra att elektriker kommer och tittar efter felet.

    • Brysselkakan Says:

      Jo, man ska ha respekt för el. Det finns ju switch-säkringar i lägenheten men nu var det en av de tre huvudsäkringarna som gått. Och oklart varför men idag har allt funkat som det ska. All el är ju nydragen i och med renoveringen förra året och vår elektriker är duktig så han löser det säkert. Han sa att han ska se över hur han fördelat all el på de tre säkringarna.

Kommentera

