Brysselkakan tipsar!

Visserligen är väl säsongen för tygskor snart över men jag tänkte ändå tipsa om hur jag får dem torra när jag tvättat dem.
Mellansonen kör sina i tvättmaskinen men det vågar jag inte riktigt med mina favoriter, de inköptes vår första sommar i Bryssel så 2009. Och med facit i hand skulle jag köpt dem i fler färger för Puma har inte haft den modellen alls efter det vad jag vet.

Nåväl! De fick i alla fall ligga i vatten med en rejäl skvätt ättikssprit i ett par timmar, ättikan dödar bakterier och lukt bra. Sedan blev det bad med vatten och tvättmedel och sköljning i flera omgångar. Centrifugerade de droppande skorna i tvättmaskinen.
Sedan ska de då bli torra… Att ställa dem i solen en varm dag funkar ju ypperligt men solen sken inte så mycket i går så jag tog till ett knep jag använt förr:

img_9912

Har alltså spänt fast dem på insidan av luckan till tumlaren! Använde bred resår men tror det funkar lika bra med snöre av något slag, man tar vad man har. Funkar fin fint på gosedjur också. Sedan körde jag tumlaren, utan något i, i 60 minuter och skorna var torra!
Har en idé om att sy fast remmar på en tvättpåse, då skulle man tex kunna torka BH:s så här.
Det var dagens tips!

Kommentera

