En hygienisk lista

Stötte på den här listan hos Linnéa förra veckan, och eftersom jag gillade den kör jag en egen variant!
Och jo, det är en lista om hygien!

Handdukar och sängkläder:
Oj… här känner jag mig plötsligt väldigt… smutsig? Nä, kanske inte men vi har absolut ingen rutin på när och hur ofta vi tvättar våra sängkläder… Det blir mer varianten ”oj, nu var det länge sedan sist”. Och till saken hör att jag egentligen älskar nytvättade lakan och skulle kunna byta varje dag men vem sjutton orkar det? Och T han gillar inte nytvättat i sängen!
I alla fall så byter jag mitt örngott si så där två gånger i veckan, mest för jag hört att all rengöring av ansiktet är helt bortkastad om man sover på samma örngott för många nätter i rad.
Handdukar åker i maskinen på ungefär samma premisser men oftare i alla fall! Och vi delar inte handduk då jag har badrock istället.

Köket:
Disktrasor byter jag flera gånger i veckan och tvättar i maskin plus att de då och då får bada i ättikssprit för att döda lukt och baciller. Och kökshanddukarna byts också väldigt ofta.

Telefoner och plattor:
Torkas av med mirakeltrasa vid behov, säkert för sällan. Mina glasögon får sig också en omgång med mirakeltrasan men flera gånger per dag!

Personlig hygien:
Duschar dagligen! Går ju PW varje morgon och blir svettig plus att jag behöver värmen i duschen för att få kroppen att komma igång. Använder bra tvål från Maria Åkerberg/Dermanord. Tvättar dock inte håret dagligen utan var tredje dag, det går faktiskt att tvätta mer sällan än man tror för håret vänjer sig liksom. Ansiktet tvättar jag varje kväll, och somnar på rent örngott ;-)

Tvätt:
Oj oj, vad mycket mindre det är av det sedan det blev bara T och jag här hemma! Förutom de där lakanen, som nog behöver tvättas per omgående…, så blir det i princip en maskin ljust och en maskin mörkt i veckan. Och sällan fulla maskiner. Handdukarna också givetvis och så en maskin med tre skjortor om T haft det i veckan.

Städa:
Dammsuger en gång i veckan ungefär och mer om det behövs. Moppar för sällan säkert men mest för det är så tungt för kroppen. Handfat och WC får sig en omgång en gång i veckan också.

Hur ser sånt här ut hos dig? Är faktiskt rejält nyfiken!

2 svar to “En hygienisk lista”

  1. Annika Says:

    KUL att läsa. Jag bäddar om varje fredag i sängen. Byter inte örngott oftare än så heller. Handdukar byter jag en gång i veckan också, tror jag (känner mig lite snuskigt osäker, haha) P och jag delar ljuvt och lett på de handdukar som hänger därinne, hehe.
    Disktrasor, vet du, jag kör hushållspapper….bad me, bad ME!!!
    Telefonen, för sällan.
    Nu kan jag inte gå på PWs (pga knähelvetet) så nu duschar jag varannan dag. Håret tvättar jag två gånger i veckan.
    Skulle nog säga att jag tvättar två gånger i veckan,absolut inte mer. Det är ju bara P och jag.
    Dammsuger en gång i veckan. Moppar för sällan, hehe. Men gjorde det i lördags, yay.

Kommentera

