Att välja

När vi flyttade in här i vårt hus tog det ungefär en vecka innan jag målade om den aprikosoranga hallen. Snygg färg säger många som besöker oss men i mina ögon har den i drygt fyra år varit för blå.
Var inne på en djup grön men lyckades inte hitta den perfekta gröna och gav upp den helt.

Så började en rosa-lila nyans spöka i mina tankar och jag tro jag hittat rätt nu!
Den ljusa är S 5020-R10B och den mörkare är S 6020-R10B, dvs det är bara lite mer svärta i den mörkare. Eventuellt går jag mer åt en nyans med mindre blått i, kanske S 5020-R eller S5020-Y90R. Så vilken hade du valt? Den ljusare eller den mörkare?

img_0187

Förstår att detta känns som grekiska för de flesta av er men kan man lite NCS-kod så förstår man och det är faktiskt inte så himla krångligt. Har skrivit om det förr också. Lär du dig lite om detta kan du briljera nästa gång du ska köpa färg! Och kanske också när du ska måla något grått undvika de grå som lätt ser lila ut! För grått är lite knepigt.
Och det vi oftast målar våra vita väggar i är inte vitt, nä det är oftast S 0502-Y, går man upp till S 1502-Y så får man den varmt ljusgrå som vi har på lister och innerdörrar hos oss.

Det var lite om det!

6 svar to “Att välja”

  1. Annika Says:

    Så din aprikosoranga vägg blev lite för blå för dig, haha. Du gillar verkligen inte blått. Jag skulle välja den ljusare nyansen. Fast faran är nog att du kommer att tycka att den snart slår över i blått också, hihi.
    Nej, men fram för färg. Heja, heja!! Blir så less på allt det gråa o vita jag ser hemma numera. Så jag diggar verkligen att du satsar på lite kul färger.
    I like it. A LOT!!
    Trevlig helg!!

    • Brysselkakan Says:

      Nej, jag gillar verkligen inte blått! Färg är inköpt och det blev den ljusa men med lite mindre blått i, mer neutral om man kan sägs det om rosalila!
      Hos oss är det bara vardagsrummet och arbetsrummet som har vita väggar, tycker dock det är bra för då får andra detaljer ta plats.
      Fin helg till dig!

  2. lotta Says:

    Ta den ljusa, det blir alltid mörkare än man tänkt sig på större yta.

  3. hannaahman Says:

    Fina båda två! De påminner mig om mitt rum hos mamma och pappa. Från det att jag var kanske 12 till 16 hade jag ljuslila väggar och en fondvägg i mörk plommonlila. Så inte precis de här färgerna men de väckte ändå tankarna på det där rummet som jag tyckte var så hiiimla fint!

    Skönt att kunna ändra sig också, att inte låsa sig vid idén om en viss färg. Jag ville ha orange kakel i mitt kök som vi precis har gjort om men hittade inte rätt nyans så jag fick tänka om. Och i slutändan är jag tacksam att det blev grönt och inte orange.

    • Brysselkakan Says:

      Det är kul när saker, färger och dofter väcker minnen!
      Låser man fast sig är det lika bra att gå vidare, städa bort det gamla ur skallen och vara öppen för nya saker! Gäller ju det mesta och inte bara kakel och väggfärger!
      Ha en fin helg!

Kommentera

