Får det vara en kopp te?

Lite inspirerad av Annikas inlägg om kaffe blev jag allt! Inte för jag dricker just kaffe men däremot te!

Minns ni barndomen när det verkade som det enda te som fanns var Lipton och det smakade mest hö? Var ju inte gott ens och det märkliga för mig är att det fortfarande säljs. Då på den tiden drack jag te med tre till fyra sockerbitar i och mjölk, kanske enda sättet att kunna dricka det?

Sedan gav jag upp te en massa år, blev laktosintolerant och på den tiden fanns inget som hette laktosfritt så avstå eller ha i havremjöl var alternativen och då slutade jag.

Sedan vet jag inte riktigt när jag fick upp ögonen för te som faktiskt är gott. Det kom nya sorter, grön te och rött te. Och plötsligt drack jag massor av te igen!

Fick överge grönt te för sju år sedan, det var då jag på grund av stress och för mycket allergi tabletter utvecklade eksem på min tunga. När den är riktigt dålig har jag djupa sprickor som blöder… Låter kanske märkligt men jag tål helt enkelt inte vissa saker och då man inte direkt kan smörja in tungan med eksemsalva får man undvika det man inte tål. Och just grönt te får jag stor reaktion av.

Så jag dricker numera enbart rött te, det funkar bra och är ju gott! Mina röda teer är alltid smaksatta och min absoluta favorit finns bara att köpa på NK, deras Rooibos blåbär yoghurt. Tidigare när V jobbade inne i stan köpte han åt mig, sedan fick hyresgästen C ta över för hon var i Stockholm lite då och då men sedan hon flyttat har jag ingen leverantör längre… Nåja, det som står i skåpet räcker ett tag och sedan får jag väl ta tåget till Stockholm och bunkra upp!

Under åren i Bryssel testade jag lös-te även där men vet inte vad det var, de smakade mest parfym tyckte jag så jag fixade leveranser från NK via vänner och de gånger T var i Sverige.

Det var lite om te och nu undrar jag ju vad du är för te-person! Eller du kanske inte ens dricker te?

12 svar to “Får det vara en kopp te?”

  1. Cecilia Says:

    Dricker inte heller kaffe och känner ibland att det kan vara lite udda eftersom det alltid förutsätts att man vill ha kaffe. Men dricker istället en hel del te och då mest svart te som Earl Grey, English breakfast och liknande. När jag var yngre drack jag mycket smaksatta svarta teer med svart vinbär, jordgubb/grädde, champagne och liknande men det har jag nästan helt gått ifrån. Kan dricka rött eller grönt men gör det inte så ofta, tycker det känns som om grönt te inte får så mycket smak men det är säkert inbillning eftersom det inte får lika stark färg som svart te. Skulle vilja smaka vitt te men det har inte blivit av ännu.

    • Brysselkakan Says:

      Jo, man anses lite udda om man inte dricker te. Folk letar i sina skåp och hittar någon trött tepåse… Jag har ofta lite te i en liten burk i handväskan, löser problemet med de där påsarna.
      Vitt te har jag inte heller testat än! Felet många gör med grönt och rött te är att de häller på kokhett vatten, då blir tex grönt te beskt… Max 80 grader ska det vara!

  2. Annika Says:

    Ja, vad kul att du spann vidare på detta med kaffe. Jättekul.
    Sant, när vi växte upp fanns det mest Lipton påste. OCH så minns jag att det fanns Earl Grey och English Breakfast på burk. Jag drack massor med te också, med massor med socker. Ingen mjölk. Numera dricker jag te utan vare sig socker eller mjölk. Ryser när jag tänker på att jag hade fem skedar socker i teet förr, usch!!! Tycker det är otroligt med alla tesorter som finns hemma numera. En fröjd. Det finns så mkt mer te att välja på hos dig än här. Vi har tebutiker, men de ligger i lä när det kommer till de svenska. Jag tycker inte om grönt te, tycker det smakar gräs och hö. Kan tänka mig att man faktiskt kan få besvär av det om man har hösnuva (vilket jag har under säsong). Rött te gillar jag.

    • Brysselkakan Says:

      Just det! Minns de där plåtburkarna när du säger det! Var nog dyrt för sånt hade vi sällan hemma. Jag skulle aldrig idag kunna dricka te med så mycket socker i som jag hade förr, ryser av tanken!
      Grönt te är lite speciellt men som jag skrev till Cecilias kommentar ovan; för hett vatten förstör!

  3. Eva Says:

    Jag var en teblaskare av högsta rang i min ungdom. Earl grey löste i kanna antingen själv eller i sällskap med någon kompis och världsproblemen löstes. ;) Idag dricker jag alltid en kopp grön te med mynta på morgonen. Det började jag med i Bryssel. Har aldrig druckit te med socker och mjölk. Dagtid dricker jag kaffe, försöker att vänja mig att dricka det svart efter att tidigare alltid haft mjölk i. Tycker om i stort sett allt te, svart, grönt och rött. Kan ha svårt för smaksatta teer om de är alltför ”parfymiga”.

  4. Karin Says:

    Jag dricker alltid en kopp chai med varm mjölk och en tesked socker på morgonen. Ibland blir det en till på eftermiddagen. Dricker jag te på kvällen är det alltid mynta, marockanskt eller bara vanligt grönt. Jag gillar kryddiga teer men avskyr fruktte.

  5. Stella i Italien Says:

    Rolig idé med kaffe/teinlägget! Till frukosten måste jag ha kaffe. Annars blir dagen inte bra. Jag gör en liten Moka-espressobryggare och fyller på med rätt mycket skummad mjölk, alltså en cappuccino med ”för mycket” mjölk enligt regelverket. Men gott är det. Sedan blir det en kaffe efter lunchen – Nespresso är alla singelpersoners stora hjälpreda i detta fall! Te dricker jag bara på vintereftermiddagar när det är kallt, samt när jag träffar en viss grupp vänner som alla dricker te. Earl Grey rules! Fast jag har nyligen fått ett irländskt te i present som är väldigt gott! Ja och på varma sommardagar har jag förstås en kanna ”te freddo” i kylen – starkt te med lite socker och mycket citron. Bättre än alla läskedrycker och safter! Stella P.S. Fast när jag är i Sverige på sommaren blir jag svensk i själen och brygger mitt kaffe på traditionellt vis – Zoegas förstås, Är man skåning så är man.

    • Brysselkakan Says:

      Så du är mest en kaffe-drickare!
      Jag dricker också gärna kallt te men absolut inte med socker! Blir för sött på något sätt men så tycker jag att rött te inte ska ha socker så kanske därför, svart te kan behöva socker i bland för det blir för beskt annars men jag dricker det väldigt sällan.
      Och klart du ska dricka skånskt kaffe när du är i Skåne! Något annat vore ju fel.
      Har läst ditt mail och svarar i morgon!

Kommentera

