Söndagmorgon och jag bakar

Japp, det blev en bakmorgon! Matbrödet står nu i ugnen och innan dess blev det en rödbetskaka med choklad. Den blev verkligen god! Inte så söt, lite kompakt och underbar!
Receptet kommer från Villaägarnas tidning och jag försökte hitta receptet på nätet men icke. Står inget varifrån de fått det heller så jag ta mig friheten att skriva av det om någon av er vill baka!

IMG_0368

Rödbetskaka med choklad
Du behöver: 150 g smör – 1,5 dl sirap (jag tog knappt hälften för hade inte mer hemma) – 100 g mörk 70% choklad – 3 ägg – 3 dl rivna rödbetor – 4 dl – vetemjöl – 2 tsk bakpulver – 0,5 dl kakao – 1 kryddmått salt
Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form och bröa den med kokos. Smält smöret. Blanda i chokladen och sirapen och rör tills chokladen smält. Ställ åt sidan. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa äggen lätt (tog en vanlig handvisp) och blanda i rödbetorna. Tillsätt choklad/smör/siraps-blandningen och de torra ingredienserna. Rör ihop. Bakade alltså hela kakan utan att ta fram elvispen, den behövs inte.
Häll i formen. Grädda ca 30 minuter. Testa med sticka för kakan ska inte bli för torr.
Stjälp upp och låt svalna.

Jag använde en rektangulär form och ska i bitar men rund funkar ju också! Kan nog funka att byta rödbetor mot morötter och varför inte slänga ner lite hackade nötter eller mandlar!?
Nu dags att ta av nattlinnet, kliva in i duschen och får lite ordning på dagen!

Kommentera

