Här och just nu

En av mina största farhågor när vi lämnade Bryssel i slutet av september 2012 var att bli ensam. Att lämna alla mina fina vänner och inte hitta nya i Sverige.
Och nu då? Sådär fyra och ett halvt år senare?
Man kan väl sammanfatta det med att man vänjer sig.
Vänjer sig vid att vara ensam, att ha sina vänner i andra länder eller städer lite för långt bort. Att man umgås via sociala medier men ytterst sällan ses fysiskt.
Så mina farhågor var väl inte så illa men jag hade önskat att jag hade haft fel…

Och tro mig, jag har verkligen försökt men det är inte lätt och vill man inte umgås med de som är 70+ eller de som är nyblivna mammor och i ålder med mina söner, ja då blir det inget kvar. Visst, jag kanske är petig men ska jag umgås med någon ska jag få ut något av det och då kanske mammor med små barn som tar nästan all tid inte riktigt är vad jag söker.

Nåväl, livet är bra. Jag klagar inte på det egentligen men önskar att det ändå fanns lite mer personer runt mig för spontana fikastunder, lunch på stan eller bara ses en kort stund. Och tur i oturen är väl att jag är en så pass introvert person som jag är. Jag gillar ju att vara ensam.
Så jag håller tillgodo med små samtal i kön vid secondhandbutiken två gånger i veckan, kanske något spontant kort samtal i någon butik och mina fina fina vänner på andra platser än där jag är.

Inte det roligaste inlägget men jag måste få det ur mig och det är ju så här jag känner. Kommer överleva, komma vidare men ibland måste man bara skriva av sig! Och ni, mina fina läsare, lyssnar ju!
Och vem vet, i morgon kanske något nytt spännande händer!

2 svar to “Här och just nu”

  1. Cecilia Says:

    Hej,
    Du skriver att du vänjer dig men återkommer till ämnet regelbundet. Jag tycker du ska försöka göra något för att ändra på din egen situation, prova, det kanske blir bra? Och blir det inte det får du återgå till och excellera i det du beskriver som din mer introverta livsstil :-)

    Jag vet inte vilka sätt du har sökt kontakt med nya människor i din nya stad men tror att det är viktigt att söka nya kontakter på olika ställen. Kontakter som är dina (inte din mans, inte dina barns) som gör staden till din. Du behöver inte hitta nya ”bästa vänner” men människor som du blir glad av att umgås med.
    Du skriver också att det bara finns föräldralediga eller pensionärer att umgås med – visst kan det vara kul att hitta andra som har samma situation som en själv, men (utan att veta så mycket om dig så) verkar de vänner du har kontakt med i från Bryssel inte nödvändigtvis vara ”exakt” som du heller (småbarnsföräldrar mm har passerat förbi i bloggen :-)

    Har du kollat upp kursutbudet på din lokala ABF och Medborgarskolan? En kurs i något kul ämne men andra kursdeltagare som också är intresserade av ämnet är en utmärkt grund för att hitta nya vänner!
    Kanske franska, så har du kopplingen mot Bryssel (flamländska är kanske överkurs ;-))
    Eller inrednin eller matlagning … eller vad som verkar kul :-)

    Jag vet inte varför du inte jobbar men har förstått av bloggen att du kanske har problem med migrän (?). Kanske skulle du, när du mår bra, kunna ”jobba” ideellt? Kanske hjälpa till i någon välgörenhetsaffär eller med läxhjälp? På många ställen ordnas ideell läxhjälp för de som behöver det eller för nyanlända svenskar.

    Om det passar har många kyrkor fina möjligheter att delta i ideellt arbete och om du inte gillar det kyrkliga kanske stadsmissionen kan vara något?

    Det trevliga med både kurser och ideellt arbete är man träffar många olika människor som ofta är väldigt sociala – det finns ofta goda möjligheter att ta en fika efter eller ta sällskap dit eller hem och lära känna andra ännu bättre.

    Gillar du att sjunga? (Kan du sjunga?:-)) Gå med i en kör!

    Åsså en sak till jag kom på, nu vet jag inte i vilken stad du bor men har du funderat på att gå med i SWEA? Du har ju bott utomlands och du kanske var med när du bodde i Bryssel? SWEA har lokalavdelning i Västerås och Stockholm (för du bor någonstans i Mälardalen, eller hur?) med en underavdelning i Uppsala. SWEA har en hel del kul (dag och kvälls) aktiviteter och många medlemmar som liksom du har dagarna lediga :-)
    Jag är själv med i SWEA och tycker de har ett trevligt program (även om jag jobbar på dagarna och reser rätt mycket i jobbet och därför bara kan delta på vissa kvällsaktiviteter).

    Jag hoppas att du kan hitta på något sätt att träffa nya vänner så du slipper känna dig så ensam!

    (Jag känner inte dig men tycker om att läsa din blogg som jag hittade genom en annan blogg … jag förstår att jag inte vet allt och aspirerar inte på att veta bäst, men det gör mig ont att du känner dig ensam och jag hoppas att du kan hitta ett sätt att finna vänner.)

    Lycka till!

    • Brysselkakan Says:

      Tack för din genuina omtanke, Cecilia!
      En del saker du föreslagit går bort direkt men jag ska fundera ett varv till på annat! Det är en liten stad jag bor i och utbudet av det mesta blir begränsat. Och jag vill inte behöva åka iväg, bilkörning gör mig trött och jag får ont av det. Saker på kvällstid är inte heller så mycket för mig, då är min ork ofta slut för dagen och jag vill också umgås med min man då. Att hitta egna vänner; självklart! Har egentligen inga pga av min man eller barnen (de bor ju inte ens hemma längre). Sedan har min man och jag en del gemensamma vänner men de bor inte heller så värst nära. Anledningen till att jag inte jobbar är självvalt men bottnar i en utmattningsdepression 2002 och en diagnostiserad Fibromyalgi.
      Jag hade ett mycket rikt socialt liv i Bryssel och det saknar jag enormt och visste att det skulle bli annorlunda men hoppas än på att hitta fina nya vänner.

Kommentera

