Öppet vs. stängt

I min lilla stad finns en Lindex-butik. Och just nu renoverar de för fullt, kanske det lite beror på att KappAhl öppnar här i slutet av månaden?
Och jag slås av olikheten mellan Sverige och Belgien när det gäller butiksrenoveringar.

IMG_1796

IMG_1797

Här skuffas saker ihop, det blir trångt och rörigt men butiken är öppen under hela renoveringen.
I Belgien, i alla fall i Bryssel, stänger man och blåser ur hela butiker. Det ser ut som kriget dragit fram! Och det är ju inte direkt något som är fixat på en vecka utan det handlar mer om månader. Såg flera sådana när jag var där för några veckor sedan och lite synd att jag inte fotade.

Och jag har flera gånger funderat över hur det är för de som jobbar i de där butikerna i Bryssel. Är det på andra ställen under renoveringen? Får de lön? Eller blir de uppsagda? För oftast ser man samma anställda där efter att stöket är över.

2 svar to “Öppet vs. stängt”

  1. Annika Says:

    Samma här. När de renoverar en butik här stängs den under tiden. Men ofta flyttar den till en provisorisk plats i ”mallen”. Men ibland stänger de totalt under tiden.
    Exakt, personalen? Andra ställen under tiden? Bra fråga…

    • Brysselkakan Says:

      Just i Belgien vet jag att det är svårt att säga upp personal så kanske de har lite lösa anställningsformer i butiker redan från början. Men jag har ingen aning egentligen.

Kommentera

