Livet är skört

Det var tänkt att vi skulle tillbringa hela helgen ute på sjön, nej inte sova i båten utan dagsturer.
Och det började bra i fredags! T var klar med möten till lunch och jag var klar med mat mm att ta med straxt efter så vid 14-tiden åkte vi ut. Och hade en skön eftermiddag och kväll på sjön. +32 grader och gjorde absolut inget att det var molnigt!

Men sedan blev det verkligen inte som vi tänkt… På väg hem från båten säger T att han känner sig så andfådd och undrar om vi har Ventolin hemma. Det börjar också sticka lite i händerna på honom.
Jag går och lägger mig före honom och när vi vaknar på lördagen säger han att han fortfarande har stickningar i händerna och det gör ont i bröstet.
Vi äter frukost men det ger sig inte och han ringer 1177.
Där är det solklart för dem: ring efter ambulans, du ska till akuten. T tycker att det låter väl drastiskt men de frågar om någon kan köra honom och jo, det kan jag ju. Så vi åker och lovar att ringa 112 om han blir sämre.

Innan jag lämnade av honom fick jag honom att lova att han smsade så fort han vet något, jag sitter ju hemma och vet inget…

Så från igår vid 13-tiden ligger min man på hjärtintensiven (HIA) i Eskilstuna. Han undersöktes med EKG, ultraljud och diverse prover och läkaren misstänkte en infarkt. Läkaren sa att det var bra att han kom in så fort. Alla prover visade på att något var fel och det bestämdes att han skulle göra en akut kranskärlsröntgen med eventuell ballongvidgning idag, detta görs inte på helger om det inte är akut.

Så detta gjordes på förmiddagen idag och gick bra. T smsade mig vid 10.30 att nu åkte han ner till röntgen och jag tänkte att nu dröjer det innan jag hör något, förberedde mig på att det blir nog tidigast vi 14. Men en timme senare fick jag ett sms: ”Klart, allt har gått bra” och jag kan lova er att det kändes så oerhört skönt att få höra!
Det var ett kranskärl som var igensatt, dvs en infarkt, och det gick att vidga lätt. Givetvis kikade T på alltihop på skärmen och tyckte det var mycket intressant!

När vi fick veta att han blev inlagd körde mellansonen hit så jag har haft honom här hos mig fram tills nyss, sedan behövde han ta sig hem för han jobbar i morgon.
Alla vänner som vet har skickat sms och visat omtanke och det uppskattas!

Och många har ställt frågan hur jag mår. Kan meddela att det är inte lätt att inte ens få vara där, inte få besöka. Men T har och är duktig på att meddela mig vad som händer. Han ligger på egen sal så ingen som störs om vi pratar. Och när jag fick prata med honom efter dagens ingrepp kände jag hur orolig jag varit, det var en så enorm lättnad att det gick bra!
Men det var lite si och så med sömnen i natt och jag hoppas jag sover bättre i natt.
Nu får han ligga kvar till tisdag och under tiden ska hans nivå på medicin ställas in.

Nyss kom jag hem från Eskilstuna, åkte dit med en laddsladd till hans hörlurar och kalsonger, Regionens modell var tydligen inte så skön! Men fick ju givetvis inte träffa honom.

Ibland blir saker inte som man tänkt, livet ställs på ända och man inser att det är skört.
Var rädd om er och åk hellre en gång för mycket till akuten, det kan rädda liv.

10 svar to “Livet är skört”

  1. Christina Says:

    Vilken tur det gick bra! Sänder många varma tankar er väg!

  2. Eva Says:

    Vad skönt att du fått bra stöd från vänner och att sonen kunde vara hos dig. Vi fick vår beskärda del i höstas med proppar i lungan (ytliga) och ”virus på balansnerven” inom loppet av två veckor för makens del. Att inte få vara med när någon nära blir akut sjuk och inte kunna hälsa på är jobbigt. Jag håller tummarna för ett snabbt tillfrisknande och att du kan slappna av och sova. Det brukar vara lättare att sova när man vet vad det är och hur prognosen ser ut. Ovissheten är det värsta tillståndet enligt mig. Sköt om er!

    • Brysselkakan Says:

      Ja, denna pandemi prövar oss på många olika sätt. Jag var och lämnade en kasse med diverse laddare och kalsonger idag, så nära T men fick ändå inte ens se honom…
      Men du har rätt; det blir lättare när man vet och har svar. Nu ska vi bara få veta om hjärtmuskeln skadats och det ska morgondagens ultraljud ge besked om.
      Tack för din omtanke!

  3. Cecilia Says:

    Vad tråkigt att läsa om detta men skönt att det ändå verkar ha gått förhållandevis bra! Håller tummarna för ett bra besked om hjärtmuskeln och att han snart kommer hem.

  4. Annika Says:

    Tack och lov att det gick bra. Som du säger, livet är så skört. Det ändras från ena sekunden till den andra. Vilken tur att han kom in i tid. Har en god vän som åkte på en infarkt innan han ens var 50 fyllda. Bra form, bra värden rubbet … Ändå åkte han på en massiv attack. Han mår finfint numera, 56 år. Den som tog det allra hårdast var hans fru, hon blev så rädd att hon närapå blev sjuk på kuppen själv också. Så, ja … det är bra att alla frågar hur DU mår också. Du som dessutom inte ens får hälsa på honom och SE honom. Men, jag är så glad att allt gått bra. Snart är T hemma igen! Antar att det blir lite nya rutiner i ert liv nu.
    TUR att du har dina söner som finns där. Tycker synd om din som i USA som är så långt hemifrån. VET hur sådant känns.
    Stora kramar från mig.
    Uppdatera gärna när du har orkar och har lust.

    • Brysselkakan Says:

      Ja, tack och lov att det gick bra! Så tacksam för det!
      Det har varit och är omtumlande för oss båda så vi får låta det landa och ta det där ifrån.
      Hade nog känts mindre jobbigt om jag fått vara där men det är ju bara att gilla läget och tack och lov för att det trots alt gått att hålla kontakt. Tror jag får hämta hem honom idag! DET ska bli skönt!
      Tack för din omtanke, Annika!

  5. Stella i Italien Says:

    Vilken ångestfylld upplevelse!
    Men skönt att veta att T mår bra. Hoppas du själv också hämtar dig efter chocken. Allt gott! Stella

Lämna en kommentar